alaska-to-argentina.reismee.nl

Bear Aware!

Wat te doen als je onverhoeds een beer tegenkomt? “Stay calm. Get your bear spray ready. Speak to the bear. Back away slowly. NEVER run”. Zomaar een quote uit het zoveelste foldertje dat ons op de gevaren van ‘Bear Country’ wijst. In Canada en Alaska worden we bij het betreden van elk plukje bos overstelpt met dergelijke goedbedoelde adviezen en waarschuwingen. Na twee maanden reizen kunnen we de ons inmiddels bekende standaardriedels wel dromen en letten we bij gebrek aan praktijkervaringen paradoxaal genoeg steeds minder op. Het is net als bij de veiligheidsdemonstratie in het vliegtuig waar de frequente reiziger welhaast zijn schouders voor ophaalt; “want ja ach, dat weten we nu wel!”.

Uiteraard zijn we altijd alert en ‘gewapend’ met een berenbel als we gaan wandelen naar de middle of nowhere. Maar je gaat er op een gegeven moment bijna in berusten dat een ongewenste ontmoeting op het wandelpad zal uitblijven. En natuurlijk hebben we al vele beren mogen zien, maar steeds vanuit de vertrouwde stalen cocon van onze Chevy, vanuit een vissersbootje en enkele keer zelfs vanuit een watervliegtuigje. De onbeschermde één op één confrontatie was ons bespaard gebleven. Gelukkig maar. Tot vorige week, in Kenai Fjords National Park. Toen stond er plots geheel onverwachts een zwarte beer op ons wandelpad te grazen. En dan doen wij vanuit een reflex wat we juist NIET moeten doen: snel weglopen! Gelukkig blijft de achtervolgingsreflex (‘predator-prey response’) in de beer onberoerd en kunnen we het nu nog navertellen!

Marieke

Zeker geen foto's van ....... ;-)

Arnout

Zo zie je maar hoe de primaire respons het overneemt, ondanks dat je weet dat je niet moet rennen...
Ben blij dat jullie er ongeschonden uit zijn gekomen. Wel een ervaring rijker (en een stoer verhaal voor bij de borrel).

Blanche & Jeroen

Hahahaha! Zo zie je maar weer, gewoon lekker uit dat berenbos wegblijven en als je er toch gaat rondlopen, heb ik me laten vertellen dat je, al wandelend, heel hard moet roepen, zodat ze van een afstand al weten dat jullie er aan komen...maar hoe relaxed is dat dan???

Joost

Haha, leuk verhaal. Ook bizar hoe dicht je bij een beer kunt komen in een vissersboot!

Bert en Monique

Hallo Lucas en Arjen,
We genieten mee met jullie verhalen. Ook het laatste verhaal: bere goed! Je bioloog-oom wil nog wel kwijt dat de zwarte beer (ursus americanus) kleiner en niet zo gevaarlijk is als de grizzly (ursus arctus). De zwarte beer is de naamgever van de Teddy beer, toen president Roosenveld het niet over zijn hart kon krijgen om er eentje af te schieten. Maar knuffelen zou ik ook weer niet doen!
Je oom Bert

Paul

Hoi Lucas en Arjen,

Jaloersmakende verhalen en ervaringen..nog ff een tweeling opvoeden en wij gaan ook weer op pad denk ik!! Ene...ik begreep in Canada dat je de bruine beer inderdaad anders moet benaderen dan de Grizzly. Maar probeer ze maar eens uit elkaar te houden voordat je het op een hollen zet! Heel veel plezier de komende maanden!

dave en anita tes en babet vanuit toscane

lieve arjen en lucas. het weer is hier goed. lekker spelen, papa lekker fietsen, lekker eten en drinken en lekker zwemmen in het zwembad of in de zee. de foto met die beer, die vind ik een beetje eng en wel een beetje eng voor jullie op zo'n klein vissersbootje. gelukkig ging de beer een vis vangen en niet jullie. kusjes uit toscane