alaska-to-argentina.reismee.nl

Het lelijke eendje

Als je in Canada of de Verenigde Staten een camper huurt wordt je vaak ongewild opgescheept met een extreem lange en brede bus, die bijna de proporties heeft van een vrachtwagen. Bijna 10 meter lang, 2 meter breed en voorzien van alle denkbare luxe. En een verbruik van minstens 1 op 3!

Terwijl wij ons eigen bescheiden Chevy Van op een parkeerterrein ergens buiten Vancouver klaar maken voor de verkoop, zien we hoe Europeanen zeer onwennig hun zojuist opgehaalde RV (Recreational Vehicle) verkennen. Je ziet het de mannen afvragen als ze voorzichtig inparkeren terwijl hun vrouwen hevig gebarend aanwijzingen geven: “volstaat het ‘gewone’ rijbewijs eigenlijk wel?”

Als je denkt dat de huurmarkt buitenproportionele campervans levert kom je er bedrogen uit. Veel gepensioneerde Amerikanen rijden rond in nog grotere RVs, die vaak bijna niet te onderscheiden zijn van een touringcar. Tot onze schrik dragen veel van deze logge en decadente camperbussen het embleem ‘Dutch Star’. Op de markt met nieuwprijzen vanaf 300 duizend dollar! Maar daar blijft het niet bij. We zien vele soorten en maten RV’s: van amfibie- tot paardencamper, en van een oude hippie Greyhound tot de Chihuahua Express (1 man en 10 honden!).

In Europa zou onze klassieke Chevy Van door sommigen als groot en pompeus worden aangemerkt, hier valt onze trots totaal in het niets bij zijn grote broers en zijn we meermalen als ‘tent’ letterlijk in de hoek geplaatst; “we don’t consider that a RV, that’s a tent!” In een RV-park in Alaska dat overspoelt was door ‘Dutch Stars’ voelden we ons het lelijke misplaatste eendje dat door de bejaarde Amerikanen afkeurend werd weggekeken.

Inmiddels hebben wij met een brok in de keel afscheid genomen van onze Chevy Van. Voor een goede prijs verkocht aan een Frans stel dat er de winter mee wil trotseren! Na een vier maanden durend nomadisch avontuur zijn we weer dakloos en moeten we de bagage op onze rug dragen. Afgelopen woensdag zijn we begonnen aan een nieuw hoofdstuk: met de rugzak door Latijns-Amerika!

Ernst

Dat er zoveel Rv's zijn in Canada en Amerika heeft te maken met het feit dat men op zo'n RV een hypotheek kan nemen. De staat ziet het n.l. als een tweede huis.

Veel plezier samen, we blijven jullie volgen met plezier.
Janny & Ernst

Blanche & Jeroen

Een tweede nieuwe start, een afscheid en weer een nieuw avontuur...jullie maken het wel spannend hoor! Succes met wennen aan het wielloos zijn en alle veranderingen die op jullie komen afstevenen (landschap, taal, eten, cultuur)

Ada en Ies

We hebben genoten van alle verhalen en schitterende foto's van de voorbije maanden.
Nu is het avontuur als back packer begonnen in Latijns America. Een nieuw hoofdstuk dat zeker weer volgeschreven gaat worden met nieuwe avonturen.
Blijf ons vooral verbazen!
Veel geluk
Ada en Ies

Dave

Ach, het lelijke eendje was tenminste betaald door jullie zelf! veel plezier met jullie nieuwe hoofdstuk tjdens de reis.

Ro en Juul

Weer net terug uit Bali&Java zijn we natuurlijk even jullie verhalen aan het teruglezen. Wat een avonturen! Ik hoop dat Latijns-Amerika net zo goed bevalt als het 'hoge noorden'en dat we weer mooie verhalen kunnen lezen. Take care! Bromo en Ijen vulkaan was trouwens er gaaf, hoewel wel een çircus' maar dat zal Lucas ook ondervonden hebben.
xxx

Marije

He Arjen,

Als ik het goed heb, was je gisteren jarig... hoop dat jullie een leuke dag hebben gehad! Leuk om jullie belevenissen zo wat te kunnen volgen!

groetjes Marije

Jeanie en Jan

Late felicitatie!!!!!!!!!!
20 oktober waren we bij Marco. We waren van plan op tijd te mailen, maar Marco's internet zakte in elkaar. Heeft een paar dagen geduurd. Nu zijn we weer thuis en hebben net genoten van jullie laatste reisverslag. Genieten er iedere keer weer van!
De meeste Aussi's zijn bescheidener dan de Amerikanen lijkt ons. Wij vielen niet uit de toon met onze "minivan". We hebben slechts ĂŠĂŠn keer een oud echtpaar ontmoet met een oude bus met een aanhangertje waarop hun mini auto stond.
We hoorden al dat jullie weer de schoolbanken ingaan; veel succes.
Groeten, Jeanie en Jan.
P.S.: Een beetje vrachtwagen of bus is 2,5 meter breed. Jullie eigen van was al meer dan 2 meter schat ik.

paul en ciska

Wij wensen jullie heel veel sterkte en plezier en geniet van alle dingen.
We blijven jullie volgen.

Groetjes uit het knotsgekke Heiloo.

Irene

Hoi Arjen en Lucas,

Arjen, mag het nog? Jou feliciteren met je verjaardag??? Bij deze dan toch. Heb er op de dag zelf wel aangedacht, maar zat op een plek waar geen internet was. Ben nu de laatste uurtjes in Santiago de Chile aan het doorbrengen en eindelijk jullie verhaal gelezen. Super!
Leuk dat jullie Latijns-Amerika nu gaan verkennen. Ik heb net een geweldige reis achter de rug door Bolivia, Chili en Paaseiland. Echte aanraders!!! Als je meer wilt weten mail je maar. Gaan jullie nu Spaans leren?! Moet je doen, erg leuk!
Goede reis en tot horens!
Liefs, Irene.