alaska-to-argentina.reismee.nl

Perfecte timing in Ketchikan

De rode lijn van onze laatste week in Alaska is de juiste plek op het juiste moment.Verblijfplek is Ketchikan, de zuidelijkste haven van Alaska en onderdeel van de zogenoemde Inside Passage (een enorm gebied met honderden eilanden). Als we per ferry aankomen zien we vier enorme cruiseschepen in de haven liggen. Ze zien er uit als pompeuze flatgebouwen die massa’s toeristen uitspugen. Dit cruisepubliek wordt vermaakt met het zoveelste bosbessenfestival, macho houthakkersshows en toertjes in amfibievoertuigen. Na alle serene ervaringen in de natuur van de afgelopen weken hebben we hier echt een compleet misplaatst gevoel en schreeuwt het welbekende ‘wat doen we hier!?’ door onze hoofden.

We hebben voor Ketchikan ‘gekozen’ als uitvalsbasis voor een bezoek aan Misty Fjords National Monument. Een zeer ontoegankelijk, en vaak in mist gehuld gebied waar kilometerslange granieten wanden recht uit zee oprijzen. Gigantische U-vormige dalen gevormd door even gigantische gletsjers. We zoeken een dag lang tevergeefs naar een kajakbedrijfje dat ons hierheen kan brengen. Helaas hebben ze in Ketchikan voor individuele reizigers nauwelijks iets te bieden. Alleen de grote cruiserederijen worden hier als klant bediend. Bij het laatste bedrijfje waar we informeren is het toch onverwachts raak. Voor een vriendenprijsje mogen we meeliften op een boottocht die heel toevallig voor de volgende dag gepland staat. Doel: dropping van een groepje avonturiers die een week lang gaan kajakken en kamperen in het gebied. Voor ons betekent het een lange dagtocht op een kleine boot en een onvergetelijke wandeling door een sprookjesachtige wildernis. Een welhaast persoonlijke cruise naar en door de Misty Fjords onder begeleiding van een privé kapitein en gids.

Om bij te komen van deze goed getimede trip verblijven we na terugkeer in Ketchikan op een mooie kleine camping direct aan zee. Naast ons, op het enige andere plekje met zeezicht, staat een Volkswagenbusje. Aan de koala-knuffel op het dashboard te zien zijn het Australiërs. Als we ze aanspreken zijn we even compleet met stomheid geslagen: het blijkt familie van Arjen uit Adelaide, Kees en Carolyn! Die avond borrelen we in onze Chevy, praten we bij en wisselen verhalen en ervaringen uit. De andere ochtend uitgebreid aan de koffie in hun Volkswagenbusje. We geven onze reisgidsen en kaarten van Alaska door (die hebben wij niet meer nodig!) en tips voor mooie campings en de beste plekken om beren te zien. En natuurlijk maken we foto’s om deze bizarre samenloop vast te leggen.

Wat een timing!

Blanche & Jeroen

Macho houthakkersshows??? En daar hebben jullie geen zin in???? Nou, ik kan je vertellen dat, wanneer je, op een druilerig en regenachtig puur Nederlandse prozacdag, op je werk voor de zovvelste keer achter je computer duikt, zo'n macho houthakkersshow ook heel aantrekkelijk kan klinken...Maar ja, wij hebben hier dan ook de keuze niet uit een blik werpen op een stel gebronzde mannenlichamen of een kijkje in een Lord of the Rings omgeving. Zucht. Wat hebben jullie het toch zalig daar! Geniet er van!!! Dikke zoen

Marco, Hanneke en kids

Wat een schitterende verhalen en foto's hebben jullie. Marco heeft jullie website gekregen van Henk.
Ook wij zijn Herman en Cande tegengekomen, alleen dan wel begin dit jaar in Nieuw Zeeland. Ze hebben ondertussen 4 kinderen en reizen (nog steeds met dezelfde auto, alleen met aanpassingen) nu via Australie en Nieuw Zeeland naar Azie.
Ook wij lijden aan het reisvirus en zijn behoorlijk geinspireerd door hen. Hopelijk gaan wij binnen afzienbare tijd ook op stap om Midden en Zuid Amerika te gaan ontdekken. Spark Your Dream!!!
Groeten uit Brielle van Marco, Hanneke en kids

Kees and Carolyn

We enjoyed reading your blog and we have stayed in some of your "10 best camps". Also the Mile Post is very good. We went to Hallo Bay Bear Camp at Katmai, and stayed overnight. Great weather and good views from the tiny plane. Saw so many bears and it was amazing sitting amongst them. They were so close. We have taken lots of photos and will put some on facebook. We are now near Anchorage waiting for the weather to clear before heading to Denali. Then we will have to start driving back to Vancouver or we will miss our plane!
We hope you were successful in selling the van and are still enjoying your holiday. Travel safely,Kees and Carolyn.

Karin van Beckhoven

Wat een bijzondere verhalen en foto's. Leuk om op deze manier even mee te kijken. met jullie voetsporen. Mijn zoon zit nu voor een jaar in Amerika (Oklahoma) en genieten we ook van zijn blog en foto's! En...in april gaan wij ook naar Oklahoma.
Geniet veel samen en heb fun!

Pieter Wouters

Hallo Lucas (en Arjen),

Tjonge, wat gaat de tijd toch snel. Jullie zijn alweer drie-en-een-halve maand onderweg. Ik hoop van harte dat in jullie reisbeleving die tijd als veel langer ervaren wordt. Wij vliegen volgende week, de 21e uit en landen dan (al) weer 1 maart 2011. Deze week in het teken van de laatste klussen bij het KiM en afscheid nemen. Wat een onwerkelijk gevoel dat het nu echt gaat gebeuren. De voorpret bereikt extatische hoogten, de vertrek-stress valt gelukkig erg mee...
Geïnspireerd door jullie reislog gaan wij ook op reismee verslaan, ik hoop dat we niet al te vaak wifi-verbinding hebben :-) (www.wouters.reismee.nl voor als je geïnteresseerd bent).

Ik wens jullie nog een heel boeiend vervolg en vooral VEEL GENIETEN!

groet pieter