alaska-to-argentina.reismee.nl

Niet verder dan Vuurland

Als we begin mei inchecken bij het Antarctica Hostel in Ushuaia klinkt Eddie Vedder’s soundtrack van de film ‘Into the Wild’ door de luidsprekers. Het brengt ons terug in Alaska. We sluiten onze ogen en staan weer heel even op die toendra, waar we die ontelbare muggen van ons afslaan, waar we ’s-nachts wakker liggen omdat buiten de zon nog schijnt en waar we overdag de Grizzly’s ontwijken op het wandelpad. Het is 11 maanden en 16.000 kilometer van ons verwijderd; van bijna noordpool naar bijna zuidpool. Hier in de zuidelijkste stad ter wereld verwijzen de pinguïns op een muurschildering naar het nabije Antarctica. We zijn op Vuurland aan het einde van onze reis; aan het einde van de wereld.

Vanuit onze slaapkamer kijken we uit over het Beagle-kanaal, vanwaar in de zomer de cruiseschepen naar Antarctica vertrekken. Maar nu de herfst vordert liggen alle schepen aan vaste wal en is het stil in Ushuaia. Zelfs de pinguïns zijn al vertrokken, voor maanden zwemmen op open zee. We doen navraag in de haven, maar iedereen stuurt ons naar de lokale souvenirshop en roept: “Los Pinguinos?... kom daar volgend seizoen maar voor terug!”. Maar we volharden in onze zoektocht en stuiten elders op Vuurland toch nog onverwachts op een groep Koningspinguïns, die nog wat weifelend op het strand naar de koude golven van de zee turen.

Als we na een week Ushuaia verlaten valt er een dik pak sneeuw, vriest het fors en wordt het aanmerkelijk later licht dan bij aankomst. De donkere dagen van de winter staan weer voor de deur en Ushuaia bereidt zich voor op de jaarlijkse winterslaap. Zelfs het Antarctica Hostel sluit binnenkort haar deuren. Voor ons nadert ook het einde: wij gaan weer noordwaarts, naar onze echte ‘eindbestemming’ Buenos Aires!

Merel

Hoi Arjen en Lucas,

Geniet nog even van de laatste dagen van dit immense en prachtige avontuur dat jullie zijn aangegaan. Nog even ongebonden en vogelvrij. Wij wachten vol warmte op jullie terugkomst (en het is hier lekker weer, dat verzacht misschien het leed van het terugkomen een beetje). Liefs, Merel

M&S

Wat een volmaakte reis!! Een blijvende schildering op de ziel. Tot gauw (dat wel)

Martine en Albert Jan

Ha Lucas! We zijn benieuwd op welke bijzondere plek jij nu je verjaardag viert! GEFELICITEERD!! En een fijne dag!

Bert en Monique

Beste neef,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Geniet ervan in het verre (zuid)westen, nu het nog kan! Ik begrijp dat je zaterdag 28 mei weer voet zult zetten op
Nederlandse bodem. Dat zal wel even wennen zijn!
Monique en ik hebben intens mee geleefd met jullie via jullie website. Wat een fantastische avonturen! Om jaloers op te zijn! We hebben mee genoten.
Hopelijk tot spoedig ziens in Voorburg, Wageningen of elders.

groeten, ook aan Arjen

Bert en Monique

Dave

Volgens mij hebben jullie de reis van jullie leven gemaakt en ik heb erg genoten van de verhalen en de foto's, tot gauw!

Ies en Ada

Dag wereldreizigers,
Aan alles komt een einde.
Ook aan dit avontuur dat jullie op zóveel schitterende plaatsen bracht.
Bedankt dat jullie met ons (gewone stervelingen) al het fraais in beeld en tekst wilden delen.
Volgend jaar maar weer een weekje naar de camping in Brabant? Ook leuk!!
Goede reis teruggewenst !!
We zien elkaar hopelijk snel in het Brieltje.

Karin van Beckhoven

Hoi, Heel leuk om jullie verhalen gelezen te hebben en foto's bekeken te hebben. De tijd vliegt. Mijn zoon zat vanaf aug in Oklahoma. Wij zijn er in april twee weken geweest. Geweldig om te zien hoe hij daar helemaal thuis is, vrienden heeft gemaakt en op 17 jarige leeftijd rondrijdt in een grote pick up. Ook hij nu komt terug. Het zal wel heel erg wennen worden voor jullie alledrie! Een goede terugreis, succes met wennen en lijkt me super om weer een keer af te spreken in Delft. Groetjes Karin