alaska-to-argentina.reismee.nl

UFO’s kijken in Cochiguaz

Het magnetische middelpunt van de aarde ligt in Chili. Om precies te zijn in de wonderschone Elqui Vallei, op ongeveer tien uur rijden ten noorden van de hoofdstad Santiago. Volgens ingewijden is een bezoek aan deze met magische energie gevulde hippielusthof levensverrijkend en levensverlengend, en vliegen UFO’s hier af en aan. We besluiten zelf op onderzoek uit te gaan…

Door een algeheel gebrek aan openbaar vervoer moeten we liften. Minpuntje: de felle zon en het ontbreken van verkeer. Maar na een half uur lopen in de steeds warmer wordende zon verschijnt er een witte rammelbak op de stoffige bergweg. Het is de vrolijke Lucca, die voor ons stopt en ons graag meeneemt. Zijn twee paarden liften ook mee; stevig vastgebonden aan de trekhaak hobbelen ze gewillig achter de pick-up aan. Zo karren we welhaast stapvoets (met paard en al) door de Elqui Vallei.

Aan de oevers van de Rio Magico stappen we uit. Lucca vertelt ons dat baden in deze rivier helend werkt. Het gehucht Cochiguaz aan het eind van de vallei ademt yoga, reiki, vipassana-meditatie en regressie-therapie. Er leven shamanen, yogi’s en volgelingen van een Rama-sekte. We horen getrommel en gezang, maar als we naar binnen gluren is het plots stil en worden we als indringers weggekeken. In het plaatselijke restaurant ontdekken we vage foto’s van UFO’s, staat bij de ingang een houten alien met een bord “schepijs” en kan je bij de bakker je toekomst laten voorspellen. Wij laten onze toekomst in het ongewisse en bestellen een broodje gezond.

Op de terugweg liften we achterin een open vachtwagen en zitten we tussen de opgestapelde bakken sappige witte druiven. Het is het begin van de herfst en de hellingen vol druiven worden geoogst voor het bekendste likeurtje van Chili: Pisco. Totaal onder het stof en nog na snoepend van de druiven stappen we bij een T-splitsing uit. Zou de magie van de Elqui Vallei te herleiden zijn tot de geestverruimende werking van de lokale druif?

Terug in de bloementuin van ons hostal plukken we zelf het fruit van de bomen. Er hangt een serene rust en uit de boxen klinken zweverige New Age klanken. We delen eten en wijn met een excentrieke Chileense ex-professor in de filosofie die de Elqui Vallei bezoekt voor een vleugje magie. Met zijn drieën kijken we ’s-avonds vanuit onze ligstoelen naar de overweldigende sterrenhemel. We zien met het blote oog Saturnus en de sterrenstelsels van Maggelaan. Maar waar wij even later een satelliet ontwaren ontdekt professor Juan een heuze UFO. Heeft hij een glaasje Pisco teveel op of hebben wij vandaag iets gemist?

Dave

Het zal de gezonde Hollandse nuchterheid wel zijn geweest!

Agnes

Stiekem hoopte ik dat er toch nog wel echt magische en spirituele plekjes op deze aarde bestaan...was het echt alleen de alcohol en de zweverige New Age commercie? ;-)

Marieke

Zo te horen is er veel veranderd in Cochiguaz in 12 jaar. Ik had ooit het gevoel de eerste toerist te zijn daar. Toen waren er overigens nog wel UFO's. Zelf gezien. :-) Al broodje churasco op met aji? Veel plezier verder.

Anita

Hallo mannen! Rennen hoor als ze jullie komen halen, want we zien jullie graag over een tijdje! Nog maar even flink genieten dus! Inmiddels doet de lente hier goed haar best om door te breken. Heerlijk! B-) Veel liefs! Anita

Blanche & Jeroen

Ok, na het levensverlengende water van Vilcabamba, nu door de Elqui Vallei om nog langer te leven??? Ik weet niet hoor; zijn jullie van plan over de 100 te worden samen? Mooi voornemen, maar ik vrees dat wij achterblijvers nu niet anders kunnen dan in jullie voetsporen te treden. Opdat we samen oud kunnen worden...