alaska-to-argentina.reismee.nl

Un-Boliviable!

De Bretonse fietsenverhuurder Hirve draagt een oranje-gele stoffen zonnehoed, een felgekleurde Boliviaanse schoudertas en een zak bananen. Dit is alles wat hij nog heeft.

Als we een dag eerder wachten op de trein naar Uyuni zitten we naast deze Franse goedlachse grijsaard. Na een korte kennismaking dwaalt hij wat verstrooid door de drukke stationshal. Zonder zijn waardevolle spullen, want die heeft hij achteloos op het bankje naast ons laten liggen. De stationsdieven merken dit, denken dat het ons eigendom is en leiden ons op slinkse wijze af door te vragen hoe laat de trein gaat (bij nader inzien een rare vraag: twee keer per week en altijd om 15:30 uur…). Een paar seconden later zijn de mannen spoorloos en is arme Hirve alles kwijt… behalve zijn zak bananen… Incroyable! Unbelievable, roept hij geschokt met een zwaar Frans accent.

Eenmaal in het stoffige woestijnplaatsje Uyuni komen we telkens de arme Hirve tegen, inclusief zijn zak bananen. Inmiddels heeft hij zijn humeur hervonden en loopt hij trots rond met zijn nieuwe zonnehoed en schoudertas. De bananen deelt hij uit. Ook wij krijgen er twee voor onderweg.

Net zoals Hirve en iedere andere toerist hebben wij maar één reden om een bezoek aan het uiterst lelijke stadje Uyuni te rechtvaardigen: een tocht dwars door de surrealistisch vulkaanlandschappen van de Boliviaanse hoogvlakte naar de grootste zoutvlakte van de wereld: de Salar de Uyuni. Met een oppervlak dat gelijk is aan dat van Vlaanderen is het de witte leegte en de totale stilte die het meeste indruk maakt. Een soort control-alt-delete ervaring, alsof we even in een totaal onbekende en adembenemende andere dimensie zijn beland.

Omdat het regentijd is ligt er een paar centimeter water op de spierwitte zoutvlakte. Het effect is een eindeloze weerspiegeling waardoor het lijkt alsof je in het luchtledige staat; we staan op de grootste spiegel ter wereld. Als de zon ondergaat ontvouwt zich een ongekend schouwspel van licht en weerspiegeling: afwisselend fel en zachtgekleurde onweerswolken en daaronder én daarboven de paarsroze vulkanen aan de horizon, perfect weerspiegeld in het stille water. Later doen de alsmaar groter wordende onweersbuien er nog een schepje boven op: de bliksemflitsen die we overal om ons zien lijken heel nabij maar zijn toch heel ver weg.

Bijna iedereen is muisstil van bewondering en verwondering. Behalve onze dol-enthousiaste gids Oscar, die het na honderden toertjes nog steeds van de daken schreeuwt hoe ongelooflijk mooi het is. Un-Boliviable!!!

dave

arme Hirve, genoeg zout om op zijn "gestolen" wonden te strooien!

Blanche & Jeroen

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaanzinnig, wat ontzettend mooi daar zeg!!! Dank voor de prachtige plaatjes...

Pieter Wouters

Hallo Lucas en Arjen,

Heerlijk om zo met jullie mee te reizen. De weblogs zijn natuurlijk een heel mooi aanknopingspunt voor een prachtig reisboek. Ontzettend mooie foto's en gedenkwaardige momenten. Ik geloof dat er nog 2 heel bijzondere maanden aankomen, geniet ervan!

Ik ben inmiddels weer aan de slag bij het KiM. Op 1 maart geland in het land en nog steeds aan het landen in de omgeving... Twee bevindingen die ons een goede terugkomst bezorgd hebben.
- Onze laatste twee weken in Nieuw Zeeland hebben we het gas er helemaal af gehaald. Geen tempo meer gemaakt om nog iets moois te zien of te ervaren, maar de tijd genomen om uit te rusten en alle gebeurtenissen te laten bezinken. Foto's sorteren, herinneringen ophalen enzo.. maar ook alvast een beetje vooruitkijken naar wat komen gaat.
- bij thuiskomst zijn wij eerst een week ingekwartierd bij familie. Heel gezellig en geen zorgen over boodschappen doen, koken en andere rompslomp. Heerlijk dat de was wordt gedaan en je helemaal in de watten wordt gelegd in het warme nest van familie en vrienden.

Nu alweer in de 3e week aan het werk. En het is TOTAAL GEEN PROBLEEM. Met zo'n mooie reis in de zak maakt niets of niemand ons wat. Hoop dat gevoel nog lang te hebben.

Maak je dus geen zorgen, geniet vooral van elke dag, lekker in het nu.

Groeten Pieter

Martine & Albert Jan

Wat een geweldige foto's van de Salar de Uyuni!
We genieten nog steeds zo van jullie foto's en verhalen! Ik voorzie een nieuwe carriere als schrijver ;-)

Agnes

Lieve Lucas en Arjan,
Kreeg de link naar jullie geweldige site vorige week van Martijn. Door computertoestanden en verdwenen mails en algehele chaotische vergeetachtigheid was ik er dus nog niet eerder aan toegekomen(beken ik met schaamrood op mijn kaken). Maar ik vind het echt ondzettend leuk om te zien wat een reis jullie gemaakt hebben en hoe jullie dit delen met familie en vrienden. Ik zal nu regelmatig kijken op deze site, maar hopelijk ontvang ik ook een mail als er nieuwe foto's en verhalen zijn. Ik me zo goed inleven in de dingen die jullie missen, maar ook vooral in de redenen die het toch heel erg de moeite waard maken. Zo'n reis maak je niet alleen nu, maar zal altijd bij jullie blijven als een schat aan herinneringen en ervaringen. Heel bijzonder.
Heel veel liefs, Agnes